Siz Hiç Yöneticisiz Kaldınız Mı ?

Bazı fobilerimizin sebebi anne ya da babalarımıza bağlıymış. Örneğin ben neden köpekten korktuğumu bilmiyorum, hatırlamıyorum. Araştırmalara göre benim bu korkumun sebebi anneminde korkması. Yani ben hayatımın bir yerinde, muhtemelen annemle birlikte ilk kez köpekle karşılaştığımız zaman “annem köpekten korktu = demek ki köpek korkulacak bir şey” diye düşünmüş ve bu fobiye sahip olmuşum. Ne kadar doğru ne kadar yanlış bilmiyorum ama bence mantıklı.

Bana sorarsanız yönetici-çalışan ilişkisi de buna benziyor. Yöneticilerin çalışanlar üzerindeki etkisi tahmin ettiğimizden daha büyük. Henüz yolun başında olsam da, 1 yıllık İnsan Kaynakları deneyimim bana şunu gösterdi ki çalışanlar yöneticilerinin birer yansıması.

Yöneticiler gerginse, sinirliyse, huzursuzsa çalışan bir şeylerin ters gittiğini hemen hissedebiliyor. Ya da kapalı kapılar arkasında yapılan uzun konuşmalar tedirgin etmeye yetiyor. Her zaman bilgilendirme ya da açıklama bekliyor. Çünkü birinci motivasyon kaynağı : güven. IK tarafından biri olarak değil, bir çalışan olarak ta bunu gönül rahatlığı ile söyleyebilirim ki gerçekten çalışanın kendini güvende hissetmesi başarıyı beraberinde getiriyor.  Şirket içinde yapılan uygulamalar sürekli olarak yöneticiler tarafından eleştiriliyor, ortalıkta gezen şikayetlerin başını çekenler yöneticiler oluyorsa çalışanları hiçbir şey memnun edemiyor. Yönetici sakinleştirici, yapıcı ve pozitif bir rol oynamalı. “Ağzından şikayet duymayacağım artık”, “senin daha rahat çalışman için gerekenler nelerse konuşup belirleyelim”, “öncesinde bu uygulamalarımız yoktu, bu kadar yol aldık”, “merak etme”, “sana güveniyorum”, “sen yaparsın”, “rica ederim” gibi “sihirli” sözlerle yaklaşmalı.

İşte benim yöneticim böyle biriydi. Ve bu gün başka bir şirkete transfer olmak suretiyle gitti. İlk iş tecrübem, ilk heyecanım, ilk yöneticim… birlikte çalışmaktan mutluluk duyduğum yegane insan. Çok dolu ve değerli bir yıl geçirdik birlikte. Bildiğim her şeyi tek tek öğretti. Sabırla anlattı. Fikirlerime her zaman değer verdi. Hata yaptığımda başkalarına karşı hep savundu ama kendi aramızda gerektiği ölçüde, gereken uyarılarını yaptı, dersini verdi. Korkmadım. Elbette çekindim ama korktuğum için değil, saygı duyduğum için. Beni koruduğunu, arkamda olduğunu hep hissettim. Şimdi böyle üniversiteye gitmek için evden ilk ayrıldığımda ki zamanlarda gibi hissediyorum kendimi. Daha fazla sorumluluk almanın verdiği bir deli cesareti yok değil içimde, ama yalnız kalmış gibiyim. Sadece müdürümden, ekip arkadaşımdan değil öğretmenimden, ablamdan, en yakın arkadaşımdan ayrı düştüm galiba. Benim ailemden, sevgilimden hatta ev arkadaşımdan; onun ise çocuğundan bile daha çok gördüğü kişilerdik. Nasıl zor gelmesin ayrılık ? Sanki iş hayatına yeni başlıyorum gibi. Ama ben en çok akılcı olmayı öğrendim ondan. Sakin ve mantıklı iletişim kurmayı öğrenmeye çalıştım. Onunda memnun olmadığı şeyler olmadı mı ? Oldu ! Ama şikayet etmedi, çözüm üretti ya da en azından denedi. Gergin olduğu, kızdığı, üzüldüğü zamanlar olmadı mı ?  Oldu ! Hızlı hızlı çalıştı o zamanlar, az konuştu, sakinleşti sonra abartılmayacak bir şey hissi yaratarak benimle de paylaştı. Her zaman içimi rahatlattı. Şimdi ise vakit öğrendiklerimi gösterme vakti. Ama her gün biraz daha zor geçiyor.

Emin olduğum tek birşey var ki henüz kariyer yolculuğunun başlarındaki birinin mutlaka bir yöneticisi olmalı. Bilgileriyle dolup taşabildiği, desteğini sonsuz hissebildiği, motivasyonunu düşünen, gelişimine katkı sağlayan, zorlayan, yol gösteren, vizyonu geniş, “aferim” diyebilen, fikir paylaşabildiği, hayallerini gören bir yönetici.

Canım Ezgi hanım…. Öğrettiğiniz her şey için, dostluğunuz ve desteğiniz için, en çokta sonsuz güvendiğiniz için çok şey borçluyum size.  Her gün biraz daha zor geçiyor. Bu mutlak bir ayrılık değil biliyorum. Ama eskisi gibi olmayacak hiçbir şey….

Ezgi-Büşra

Bir Cevap Yazın

